Ekologiskt LEGO i trä?

Som ni vet så pågår det just nu ett stort klimatmöte i Danmark. Samtidigt snubblar jag över dessa skärmdumpar av batboy2424. Det är från en undersökning av LEGO kring ett nytt koncept som går under namnet ”LEGO ECO”.

Bitarna i LEGO ECO verkar vara tänkta att ha samma ”look and feel” som naturmaterial t.ex trä. Bitarna skall dessutom vara gjorda av återvunnet material snarare än den vanliga ABS-plasten. Temat i setten verkar dessutom att vara centrerat kring förnybar energi som t.ex. vindkraftverk, solenergi och elbilar m.m. 

Det hela verkar onekligen intressant och det skall bli spännande att följa detta. För förhoppningsvis kommer detta att bli någonting som hittar ut i handeln. Men jag hoppas samtidigt att LEGO kan prestera samma kvalitet på dessa nya bitar som med det vanliga LEGOt och det till ett vettigt pris. 

***EDIT: Bilderna borttagna på begäran av LEGO. 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Ekologiskt LEGO i trä?

  1. virknålen skriver:

    det låter som en trevlig idé, detta lego hade jag mer än gärna köpt till mina barn🙂 själv lekte jag ohämmat med lego som liten🙂 och grät sorgetårar när någon bit åkte in i dammsugaren😉

    • Johan skriver:

      Jag hade gärna köpt det till mig själv och jag är 33 och gråter fortfarande sorgetårar när någon bit åker in i dammsugaren.😉

  2. Islandsmamman skriver:

    Fast LEGO är ju nästan odödligt och ärvs mellan ett otal barn så miljöpåverkan kanske inte är så farlig ändå – jämfört med andra fula och gå-sönder-efter-tre-veckor-leksaker? Men klart att det är en fin idé – OM de blir lika hållbara. Lego och bollar är nog världens smartaste leksaker😉

    • Johan skriver:

      Mjo, men jag kan tänka mig att produktionen av LEGO-bitarna är längt ifrån miljövänlig och det produceras ju ofattbara mängder av dem.

  3. Ulf Andersson skriver:

    LEGO´s grundare började med träleksaker. Back to basics?Själv föredrar jag nog plastbitar. Har svårt att föreställa mig till exempel hjul, däck,axlar och bussningar i trä/eko-material.Får väl säga att jag tycker att LEGO faktiskt ÄR en miljövänlig leksaknär man ”återanvänder”, det vill säga, bygger med bitar som är 30 – 40 år gamla……

    • Johan skriver:

      Det ju så att man funderar hur de skall få till det så att bitarna ser ut som och känns som trä utan att använda just trä. Eller hur de skall få trä att få samma egenskaper som ABS-plasten utan de går sönder efter några veckor. Kan de fixa det utan att det blir snuskigt dyrt så är då jag med.

  4. Frasse skriver:

    Själv har jag funderat på om LEGO inte borde starta något slags återvinningsprogram.Jag har en drös med trasiga bitar som jag gärna skickar med posten till LEGO så kan de gjuta nya bitar.Borde väl vara något som går?

Kommentera

