Recension: 8683 Minifigures Series 1

Det finns erbjudanden som man har svårt att tacka nej till och sedan finns det dem som man omöjligen kan motstå. Jag fick för en tid sedan ett erbjudande av den senare typen. Tack vare detta så mottog jag fem påsar från samlarserien 8683 Minifigures Series 1 igår. 

bags.jpg

Serien består av 16 minifigs med något tillbehör. Figurerna distrubieras som en slags samlarfigur i en ogenomskinlig påse och kommer att dyka upp i butik i juni. Priset per påse kommer enligt uppgift att ligga på 25 Kr. Påsarna kommer att säljas i butiker som normalt säljer LEGO.

Turligt nog så fick jag faktiskt fem olika figurer i mina fem påsar. Och istället för att skriva korta recensioner med en och en figur så valde jag att slå ihop dem till en och samma recension.

Påsen

bag_frontback.jpg
bag_inside.jpg

Påsarna har ungefär samma storlek som mindre tuggummipåsar. Framsidan visar några av figurerna som ingår i serien samt påpekar att påsen innehåller en av 16 figurer. Påsens material påminner väl litegrann om en chipspåse ungefär.

Den stora frågan sedan temat först avslöjades har varit: kommer det att gå känna på påsen vilken figur det är? Svaret på den frågan är både ja och nej. Vissa figurer har ju rätt distinkta tillbehör, t.ex. skateboardåkaren, som är relativt lätta att identifiera. Andra figurer kan vara desto svårare att skilja från övriga figurer. Jag lyckades i alla fall identifiera skateboarden utan att öppna påsen. Den andra påsen som jag testade med hade jag tokfel. Trodde det var Robin Hood men det var krocktest dockan…

 

Poster

poster_instructions.jpgposter_figlist.jpg

Förutom bitarna till figuren så innehåller påsen även en liten poster som på ena sidan har instruktioner för hur man bygger ihop figuren och på den andra sidan en översikt över seriens 16 figurer. 

#1 Indianflickan

indiangirl_contents.jpg

Medföljande bitar är det inte så mycket att orda om annat än den svarta 3×4 plattan med 4 pluppar. Samtliga figurer kommer med denna bit som än så länge är unik för den här serien. Plattan är som synes tänkt att användas som en bas som gör att figuren inte tippar så lätt om man väljer att visa upp dem i bokhyllan.  Även trevligt att man får med ett extra fjäderpar. De går säkert att använda till någonting annat.😉

indiangirl_fig.jpg

Figuren är faktiskt trevlig och får en att bli lite sugen på en comeback av Western-temat. Torso och ben är i beige (Tan) med ett snyggt tryck. Det skall noteras att figuren, precis som alla andra figurer i serien, saknar tryck på baksidan av torson.

Ansiktet kan vara nytt. Men jag har inte så pass stor koll på Western att jag kan svära på det.

 

#6 Skateboardåkare

skater_contents.jpg
skater_fig.jpg

En av mina favoritfigurer i serien. Mörkblå byxor, ny sand-green torso med ett coolt tryck, huvud med ett nytt ansikte med ett höjt ögonbryn vilket inte syns under den där nya ungdomliga frisyren som förövrigt även det är en ny bit. Dessutom så följer det med en skateboard som gör figuren relativt lätt att känna igen genom att klämma på påsen.

 

#8 Crash Test Dummy

crashtest_contents.jpgcrashtest_fig.jpg

Om du frågar mig så är detta en av de tråkigare figurerna i serien. Tillbehören är kanske lite tråkiga medans figuren trots allt är hyffsad. PA7 70 på registreringsskylten är det månne en hint om vem som är figurens designer?🙂

Jag misstänker hur som hellst att vi från och med i sommar kommer att få se en hel del krashtest-dioramas.

 

#11 Sjuksyster/doktor

nurse_contents.jpg
nurse_fig.jpg

Här återfinns en del nyheter. Det som givetvis röner absolut störst uppmärksammhet är förstås sprutan. Eller rättare sagt sprutorna. man får faktiskt med en extra. Vilket är riktigt trevligt. Jag får för mig att både torso och ansikte är nytt, men skall inte svära på det. Även håret känns relativt nytt. men jag får för mig att det följer med i något annat set också. Det är dock den första i min samling.

nurse_syringe.jpg

Så här ser sprutorna ut på nära håll. Jag hade tyvärr lite svårt att få till någon riktigt skarp bild på dem.😦 Minifighanden kan greppa både på själva sprutkroppen såväl som på ”kolven”(Eller vad det nu heter).

 

nurse_colorfail.jpg

En av de saker som jag lade märke till direkt jag fick ut bitarna var att den vita färgen kändes fel. Den tycktes mer mjölkvit än den vanliga vita färgen. Och i jämförelse med en annan vit LEGO-bit kan vi se att det är en skillnad i nyanserna.😦

 

#12 Ninja

ninja_contents.jpgninja_fig.jpg

Sista figuren visade sig vara nummer 12 – Ninjan. Figuren är lite tråkig med tanke på att det finns en hel del ninjas till salu på Bricklink. Dock är både torso och ansikte nya och rätt användbara. Figuren kommer även med två av den nya varianten katanas i Perl Gold.

En liten negativ detalj är att benen är rätt matta i färgen och därmed ser ut som om de vore 15 år gamla snarare än sprillans nya.

 

Summering

Reultatet blev att jag kan bocka av två av mina favoritfigurer från serien. Det är inte något större fel på de andra figurerna. Det är bara det att jag inte finner dem lika intressanta.

Kvalitetsmässigt inns det lite att jobba med. Sjuksysterns torso och ben är i en anings fel färgton. Dessutom var det något benpar som kändes åldrat trots att det skall vara så nytt att det inte ens kommit ut i butikerna ännu. Och för den som undrar om det är sådana där minifigs som sägs vara billiga Kinatillverkade figurer så kan jag bara säga: Ja det är det. Deras torsos saknar trycket på halsen samt att armarnas insidor har de där rutorna med en sifferkod inuti. Men kvaliteten är trots det godkänd. Det är inte som den erbarmeliga figur som kom med den här axelväskan.

Jag tror dessa samlarserier kan bli hur bra som hellst och jag hoppas att vi även kommer att få se en series 3 (series 2 kommer redan i augusti). Det är dags att börja spara så att man har råd att köpa en hel kartong i juni när de äntligen kommer att finnas tillgängliga i butik.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Recension: 8683 Minifigures Series 1

  1. Anders skriver:

    Var köper man såna påsar?

    • Johan skriver:

      Påsarna finns än så inte till försäljning än på c:a två månader. Från och med juni-månad kommer de att finnas i butiker som säljer LEGO.

  2. Freeedrik skriver:

    Kommer dom finnas i alla butiker, alltså inklusive sådana som inteäns är nån kedja, eller kommer de vara jävlit svåra att få tag i typ bara enstaga tru som tar in dom? /fredrik

    • Johan skriver:

      Skulle tippa att vi kommer att se dem i de flesta affärer som säljer LEGO. Både Series 1 och Series 2 finns i återförsäljarkatalogen så det beror, helt enkelt, på vilka butiker som väljer att ta hem dem.

  3. Lego skriver:

    Hur fick du tag på dessa ”förhandsexemplar”, om man får fråga? =)

    • Johan skriver:

      Avslöjar inte mitt svampställe ens under tortyr.😉 Dock gissar jag att det är samma ställe andra fått tag på sina…

  4. Lego skriver:

    Okej. Är detta att få tag på lego före det egentliga releasedatumet något som är unikt för denna samlarfigurserie, eller skulle det även eventuellt vara möjligt vad gäller sommarens Star Wars-set? =)

  5. Kreativedude skriver:

    Tack! Blev väldigt lättad över att de iallafall kommer till sverige :)! Nog för att chansen kanske är ganska liten att de kommer hit upp till kiruna…. måste nästan fråga om de ska köpas in till stan’s lekia butik :)!

Kommentera

