Recension: 5984 Lunar Limo

Juni är här med inte bara den senaste releasen till rymdpoliserna utan troligtvis även den sista. Temat är ju trots allt inne på sitt andra år. En rätt typisk livslängd för ett tema som detta.

Den första vågen kom med ett riktigt snyggt färgschema (trans dark-blue vindrutor!!) men setdesignen var väl inte riktigt den bästa alla gånger. T.ex så var 5971 Gold Heist något av en besvikelse medans 5973 Hyperspeed Pursuit är riktigt bra. Låt oss därför spana in ett set från den här, antagligen, sista releasen och se om temat kommit någon vart sedan dess.

Det har blivit dags att recensera 5984 Lunar Limo:

 

Låda & Innehåll

boxfront.jpg
boxback.jpg

Settet kommer i en låda av den mer avlånga typen. Framsidan visar en actionbild samt settets skurkar som är Jawson och Brickdaddy. Lådans baksida fokuserar som alltid på settets features. Vilka inte är riktigt så många som det ser ut. T.ex visas en feature med två bilder. 

 

contents.jpg

Inuti lådan hittar vi en instruktionsbok, en DSS (Dreaded Sticker Sheet) och fyra påsar med bitar. Att settet bara kommer med en instruktionsbok är lite tråkigt. Settet är nästan som gjort för att två skall kunna bygga det samtidigt där en bygger fronten och den andra bygger bakdelen.

Den instruktionsbok som följer med är dock lätt att följa. Varje steg adderar bara ett fåtal bitar och de bitar som används i ett särskillt steg visas i en plocklista.

 

Intressanta bitar

Settet kommer med ett par intressanta bitar där åtminstone vissa med stor sannorlikhet kommer att vara exklusiva för just detta settet. Nu är det dags att ta en sedvanlig närmare titt på dessa bitar som förtjänar lite mer uppmärksamhet.

2x4tiles.jpg

Först ut har vi dessa nya 2×4 tiles i svart. En av dessa tiles kommer under byggets gång att dekoreras med en dekal med ett elegant mönster i guld och lila.

black_slopes_long.jpg

Sen har vi inte mindre än fyra stycken av dessa avlånga, 1×10, sluttande bitar med en rundad lutning. Biten finns i svart sedan tidigare enbart i settet 8058 Guardian of the deep. Men i det settet följer det bara med en enda. Även två av dessa kommer att senare dekoreras via dekaler med mönster i guld och lila.

black_wedges.jpg

Vi får med två av dessa jättestora kilformade bitar. Biten i sig är inte ny. Däremot så är det nytt att den kommer i Svart. Vilket än så länge är exklusivt för just detta set.

bricks_modified.jpg

Settet kommer med inte mindre än fyra av dessa trevliga bitar i svart. Biten är ny för i år. Dock verkar det kanske inte som att svart kommer att bli någon ovanlig färg för den här biten. Det finns redan fem set, detta set inkluderat, som använder sig av den här biten i svart. Och två av de andra har t.o.m. fler än de fyra som medföljer här. Men biten är fortfarande ny och samtliga fem set som har den i svart släpptes nu i juni.

golden_intake.jpg

Vi har dessa motorluftintag , eller vad det nu heter, i perl gold. Det är ny färg för denna bit och det är, än så länge, exklusivt för detta settet. Jag hade förstås hellre set att det varit i chrome gold eller åtminstone metallic gold. Men jag antar att perl gold är en betydligt billigare färg…

goldenhead.jpg

Här är en bit som jag misstänker kommer att vara exklusiv för detta settet. Det är Brickdaddys huvud i perl gold. Även här hade jag förstås hellre sett att färgen varit en bättre guldfärg än just perl gold.

new_gun.jpg

Här är en bit som vid första anblicken ser ut som ett gjutningsmisstag av dessa. Men med tanke på alla rapporter om folk som fått dem så rör det sig nog istället om att LEGO bytt ut gjutformen.

purple_cones.jpg

Två stycken 2×2 koner i mörklila. Samma som kom med 5982 Smash n’ Grab.

purplecheese.jpg

Precis som i 5982 Smash n’ Grab kommer även detta set med 6 st. lila ”ostbitar”. Men till skillnad från det settet så får man två extra i detta settet. 5982 bjuder bara på en extra.

windscreen.jpg

Sist men inte minst har vi den här vindrutan som förorsakade en liten spontandans hos undertecknad. En riktigt snygg vindruta i en riktigt snygg färg. Kan det bli bättre?

Förutom bitarna ovan så får man även med hela 8 st 1×10 plattor och 3 st 2×3 plattor i mörklila. 1×10 plattorna är unika för detta settet medans 2×3 plattorna finns med i två andra set.

 

Minifigs

police_front_nohelmet.jpgpolice_back_nohelmet.jpg

Rymdpoliskonstapeln kommer med samma ben och torso som de tidigare i serien. Dessutom har han ett sånt där vändbart huvud som tycks bli allt mer populärt hos LEGO.

police_front_helmet.jpgpolice_back_helmet.jpg

Däremot så kommer de ju sedan förra releasen med den här snygga hjälmen med rött visir.

fishguy_front.jpgfishguy_back.jpgfishguy_side.jpg

Jawson är en av juni-releasens nya figurer. Huvud, torso och ben är nya. Torson har tryck både fram och bak. Mycket mer än att han inte är någon av mina favoriter kan jag väl inte säga. Eller jo… Jag kanske skall nämna att han följer med i samtliga av juni-releasens set.

purplepimp_front_hat.jpgpurplepimp_back_hat.jpg

Desto trevligare är Brickdaddy. En gangsterboss klädd i elegant mörklila kostym med matchande lila feodora hatt. Benen saknar helt tryck medans torson har tryck både fram och bak.

purplepimp_front_nohat.jpgpurplepimp_back_nohat.jpg

Med hatten av så syns det snygga huvudet bättre. Och jo huvudet lyser i mörker precis som dess färg antyder.

 

Bygge

Att bygga settet är väldigt omväxlande och aldrig tråkigt.

pimpscooter_front.jpgpimpscooter_back.jpgbag1_build.jpg

Förutom Brickdaddys snygga lilla scooter överst så innehåller påse 1 bitar till att bygga ungefär halva framdelen. Jag har glömt att sätta dit två 1×8  och en 2×4 tiles. Vilket jag inte märkte förrens jag byggt hela settet färdigt.

Jag antar att det är därför man bara skall öppna och sortera en påse i taget istället för alla fyra innan man ens börjat bygga.😉

bag2_build.jpg

Efter påse två så är så gott som hela främre halvan av limousinen färdig. Här syns det verkligen varför man kunde ha delat instruktionsboken i två.

bag3_build.jpg

Påse nummer 3 bygger en stor del av den bakre delen och det är först i slutet av den som de bägge delarna sätts ihop. Vilket man i realiteten kunde ha väntat med tills slutet, eller åtminstone mitten, av påse 4.

Påse 4 färdigställer modellen med taket och de bägge motorerna. Vilket gör att vi kan spana in det färdiga resultatet

 leftovers.jpg

Men först en snabb titt på bitarna jag fick över vilket är ganska många. Att det blev över 6 st runda 1×1 plattor får mig att tro att jag missat att säta dit dem någonstans men jag har inte hittat var…  Dessutom var det lite smått förvånande att det blev över en så pass stor bit som den där antennen.

Modellen

front.jpg
backside.jpg
side.jpg

Månlimousinen är lååång. Betydligt längre än vad jag fått för mig att den skulle vara. Färgschemat med svart, lila och guld ger ett riktigt elegant utseende. Men som jag nämnt tidigare så skulle den nog ha sett ännu bättre ut med metallic eller chrome gold snarare än den betydligt plastigare pearl gold. Ett annat klagomål som jag har är att fordonets ”motorhuv” känns oproportionerligt lång. Jag tror den skulle ha tjänat en hel del på att vara 3 – 4 pluppar kortare. Nu ser den alldeles för utdragen ut. Den är ju trots allt ett antal pluppar längre än kabinen/hytten.

Den ser nästan ut som om skeppet varit gjord i gummi och en jätte täjnt ut den på längden…

underside.jpg

Som vanligt med officiella set så är undersidan allt annat än spännande. Det enda av intresse är de fyra runda 2×2 ”pluttarna” som gör att den glider lätt på de flesta underlag.

front_front.jpg
front_side.jpg

Desto mer spännande är skeppets väl detaljerade front. Och jag måste säga att dekalerna faktiskt gör stor skillnad. Även om det förstås varit mycket trevligare med tryck direkt på bitarna istället.

Jo, där finns även en sk. ”shooter” som avfyras genom att trycka ner den gyllene konen ungefär mitt på motorhuven.

cockpit.jpg
cockpit_empty.jpg

Kabinen/hytten är rymlig och man kommer enkelt åt den genom att vika upp hela taket. Här finns plats för både Jawson som chaufför och Brickdaddy med sin rymdscooter. Nackdelen är att det är så lågt i tak att Brickdaddy inte rymms att sitta utan måste så smått ligga ner för att taket skall kunna stängas ordentligt.

Det är dock trevligt att se att se att där faktiskt finns kontroller att styra med. Tycker det varit lite si och så med den saken i rymdtemana den senaste tiden.

back_side.jpg
back_back.jpg

Det bakre partiet av limousinen är kanske inte riktigt lika detaljerad som fronten. Men jag bara älskar den där ”bumerangvingen”. Riktigt snyggt och kreativt.

Bortsett från den gula skylten med ”Brick Mamba” så är det bara bakluckan som utsmyckas med hjälp av en dekal. En dekal som förutom det eleganta mönstret även har ett par kulhål. Passande för en riktig maffioso antar jag.

policeofficerintrunk.jpg

Och på tal om bakluckan så går den faktiskt att öppna och är rymlig nog att vår poliskonstapel kan gömma sig i den. Ett litet minus är att luckan inte går att stänga ordentligt med honom däri.

 

Summering

5984 Lunar Limo är ett trevligt set med ett snyggt färgschema. Limousinen är rätt snygg men det finns förstås ett par detaljer som man kunde ha arbetat lite mer med. T.ex. så är motorhuven aningens för lång jämfört med resten av fordonet. 

Settet har en bra hållbarhet även om vingbitarna och antennen har en förmåga att vilja ramla av vid minsta lilla beröring. Men det är är ingenting som kräver några större depåstopp. Köper du settet till barn så kommer de allra flesta att kunna fixa problemet själva.

Settet kostar normalt 499 Kr och för detta får du 391 bitar. Priset per bit är alltså 1,21 Kr vilket är c:a 20 öre billigare per bit än t.ex. setten i temat Atlantis. Då får man med en hel del ovanliga eller unika bitar samt tre minifigs varav en är unik för detta set. Det är med andra ord ett rätt bra pris.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tycker att det är lite tråkigt om Space Police (III) tar slut med detta. Vilket det troligtvis gör. För jag tycker att temat kommit en bra bit och säkert har potential för åtminstone en våg till. Men å andra sidan så skall det onekligen bli spännande att se vad för slags rymdtema som kommer att ta upp stafettpinnen efter Space Police. Även om det inte skulle förvåna mig om det temat kommer först 2012.

Fördelar

  • Snyggt färgschema.
  • Gott om ovanliga eller unika bitar.
  • Mörklila bitar
  • Relativt bra pris.
  • Brickdaddy
  • Trans Yellow vindruta. Say no more!!😉

Nackdelar

  • Figuren Jawson är allt annat än unik.
  • Brickdaddy kan inte sitta upprätt i baksätet.
  • Motorhuven är lite för lång.
  • Bakluckan går inte att stänga ordentligt med en figur gömd inuti.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Recension: 5984 Lunar Limo

  1. Simon skriver:

    Är det inte jobbigt att göra en sån lång recension?kolla gjärna min blogg och kommentera gjärna.

    • Johan skriver:

      Det tar visserligen sin tid att fotografera och skriva men särskillt jobbigt skulle jag väl inte påstå att det är.

  2. Kreativedude skriver:

    Du läser ju mina tankar! En recension av detta set var just vad jag behövde för att veta om det var värt att köpa eller inte, men nu vet jag exakt vad jag ska lägga en del av semsterkassan på nu i sommar =)!

  3. Simon skriver:

    Jag håller mig nog till lego star wars men ett coolt set.ps du är cool. du med Kreativedudeoch ni har coola bloggar.

Kommentera

