Recension: 3843 Ramses Pyramid

Vi fortsätter att uppmärksamma brädspelens ankomst till Sverige med ytterligare en recension. Denna gång av temats flagskepp 3843 Ramses Pyramid. Designad av en välkänd brädspelskonstruktör och vinnare av 2009 års innovationspris i kategorin ”Action + Games” på leksaksmässan i Nürnburg förra året.

Låda & Innehåll

box_front.jpg

Precis som med 3841 Minotaurus så är lådan av brädspelstyp snarare än den normala LEGO-kartongen. Lådan har samma format 3841 Minotaurus. Men det här spelet innehåller något fler bitar och är lite dyrare. Kartongens baksida visar en bild av spelet samt har beskrivningar av detsamma på flera olika språk.

toyaward.jpgreinerKnizia.jpg

På lådans framsidan finns en logotyp som talar om att man vann pris för bästa innovation i kategorin ”Games + Action” på leksaksmässan i Nürnberg 2009.

Dessutom är spelet det enda där namnet på spelets designer återfinns på framsidan. Den som har ett större intresse av brädspel känner säkerligen igen namnet Rainer Knizia. Han skall tydligen vara ett stort namn inom brädspelsindustrin med många utmärkelser bakom sig. Dock känner jag inte igen något av hans spel som listas på Wikipedia.

contents.jpg

Inuti lådan hittar vi tre onumrerade påsar, en beige(tan) byggplatta, en tärning, en instruktionsbok och en regelbok.

 

Intressanta bitar

pieces.jpg
darktan.jpg

Settet innehåller en hel del bitar av intresse. Dels finns här flertalet klossar i beige(tan) i lite större dimensioner dessutom finns det en del bitar i mörkbeigie (dark tan). T.ex. 13st 2×4 klossar i dark tan. För den som är intresserad av settets bitar kan man hitta en komplett innehållsförteckning här.

Skell sägas att tyvärr så är de gyllene bitarna i färgen ”perl gold” vilket tyvärr verkar vara den guldfärg som LEGO bestämt sig för att köra på…😦

 

Microfigs

figs.jpg

Som så många andra av brädspelen så innehåller även detta spel sk. microfigs. Figurerna är tyvärr en enda helgjuten bit. Jag antar att det för att figurerna skall tåla att flyttas runt utan att gå sönder.

Settet kommer med totalt 13 microfigs: fyra äventyrare i gult, orange, rött och blått, en kung ramses och åtta vanliga mumier. Ramses-microfig:en skiljer sig i tryck från de åtta vanliga mumierna som är identiska. Ingen av figurerna har tryck på baksidan.

 

Bygge

instructions.jpg

Om själva bygget finns det väl inte så mycket att säga. Det är 100% studsup och till stor del en anings repetetivt konstruerande av pyramidens våningsplan. Men ärligt talat så är det ju inte i bygget som tjusningen med dessa set ligger.😉

Instruktionsboken är av den enklare typen utan plocklistor. Men man saknar dem inte.

leftovers.jpg

När spelplanen är färdigbyggd är detta vad som blir över. En skiftnyckel och en rödbrun 1×1 tile. Precis som med övriga brädspel så är skiftnyckeln till för att kunna lossa på tiles:en från tärningen.

 

Spelet

board.jpg

Spelet är ett slags kombination av memory och ett taktiskt race till pyramidens topp. Väl på toppen skall man besegra mumiekungen ramses för att vinna spelet.

dome_closeup.jpgdome_open.jpg

Det spelas i två faser. I den första fasen så skall spelarna gå ett varv runt pyramiden och antingen samla på sig av kristaller i olika färger och placera dem vid sitt tält eller tjuvtitta i de hemliga ”tempel” som finns runt spelplanen. I varje tempel finns en dold kristall i en specifik färg. Dessutom kan man försöka försvåra för sin motspelare som redan tittat i templet genom att flytta det till någon av de två lediga platser som finns.

När man gått ett varv runt pyramiden så är det dags att börja klättra upp för pyramiden. Och det är här som kristallerna kommer in i spelet. Som ni kan se på bilden ovan så har varje ”avsats”, utom de nedersta, på pyramiden en färgad kristall. För att kunna gå till en avsats gäller det att antingen ha en kristall i den färgen vid sitt tält eller att kunna peka ut ett tempel med en kristall i rätt färg. Väl uppe på toppen skall man besegra Ramses genom att helt enkelt slå en trea/mumie. Misslyckas man åker man ner till botten av pyramiden igen.

die.jpg

Förutom ett antal ögon som visar hur många steg man får ta i en runda så finns det ett par olika symboler på tärningens sidor. Dessa symboler representerar olika handlingar man kan utföra för att antingen förenkla för sig själv eller att försöka försvåra för motspelarna. De olika symbolerna är:

  • Pyramid man får vrida valfri sektion, och alla sektioner där ovan, av pyramiden åt valfritt håll.
  • Svart triangel Du får stjäla en kristall från en motspelare.
  • Mumie Har två funktioner. Den ena har jag nämt redan: man besegrar Ramses och vinner spelet när man står överst på pyramiden. Den andra funktionen är att man kan skicka en valfri mumie att vandra ner för en av pyramidens sidor. Dels spärrar de vägen och dels kan de knuffa ner en spelare till botten av pyramiden.

Som jag nämnt så finns det en liten memory-del i spelet och vi kom snart fram till att den bästa taktiken är att memorera vilka tempel som innehåller vilka kristaller. Herlt enkelt därför att de kristaller man samlar på sig lätt blir stulna av motspelarna. Ja, templen byter förstås plats men är man bara med så är det inga större problem.  

inside.jpg 

På tal om detta så är ett av de medföljande regelförslagen ett slags vinna eller försvinna där det gäller att efter man besegrat Ramses måste man kunna peka ut templen med kristallerna som har de färger som facklorna inuti pyramiden har. Misslyckas man har man automatiskt förlorat

Omdömme

Ja, Ramses Pyramid är nog det spel som har mest avancerade regler av de tio som nu kommit till Sverige. Jag vet inte om det är medvetet eller inte men på ett par ställen är reglerna lite otydliga vilket öppnar för egna tolkningar. Och jag måste säga att av de spel i serien jag testat så är detta det som inbjuder allra mest till att skapa egna regler. Barnen kom fram till en uppsjö olika regler. Allt från portaler till levande skorpioner och en massa annat. Så även om man spelar mot andra som kan spelet sedan tidigare så är det viktigt att snacka igenom reglerna först. För det lär nog vara så att varje familj som äger spelet har minst en egen regel eller regeltolkning.

Till sist så är det nog så att det trots den kände speldesignern är så att detta spel inte riktigt når upp i samma klass som 3841 Minotaurus. I det spelet så kan taktiken vara betydligt mer avgörande än i detta spel. För även om det är en viss taktik i tävlingen mot pyramidens topp så är det i slutändan ändå tärningen som fäller avgörandet.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s