Från värdetransportrån till jämställdhet…

Jahapp, knappt hinner röken lägga sig efter rabaldret kring det snart utgående settet 8199 Värdetransportrån förrens nästa grej kommer upp. Och den här gången håller jag med till 100%. Det är alldeles för lite kvinnor i Legoland.Det enda som inte stämmer i debattartikeln ovanför är väl deras antagande om varför detär så få LEGO-set riktade till tjejer. Den riktiga anledningen är, så vitt jag vet, en undersökning som visade att tjejer föredrar rollspelet framför att konstruera någonting. Och det är därför ”tjejtemat”, om uttrycket tillåts, Belville i huvudsak består av ett fåtal jättebitar.

Dessutom vet jag att trenden mot mer tjejer/kvinnor i setten kommer fortsätta nästa år. Bl.a. kommer vi att för första gången på evigheter att få se en kvinnlig polis. Har för mig att det settet dyker upp i butik under våren. Dessutom ryktas det bland LEGO-fans om att det kommer att komma ett tema riktat mot tjejer i minifigskala under det kommande året. Vilket jag, och många med mig, ser fram emot.

Så det är på gång. Även om det går lite i långsammaste laget.:/

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Från värdetransportrån till jämställdhet…

  1. Rebecka Hallberg skriver:

    Ja, det är för lite lego som riktar sig mot tjejer. Och självklart säger du som kille att det är fel, men att det beror på att tjejer ”enligt undersökningar” föredrar att leka rollekar istället för att konstruera. Jag som tjej kan säga att det inte alls stämmer, i alla fall inte på de personer jag lekt med lego med. Huvudmomentet med lego är själva byggandet, oavsett om man är kille eller tjej. Jag och min bror var båda legoälskare när vi var mindre och satt ofta och byggde tillsammans. Visst, han byggde oftast bilar eller borgar och jag oftast hus. Byggena tog lång tid och efter det lekte min bror krig eller lät sina bilar köra race och jag lekte med mitt hus. Men det är vell inte mindre rolllek att leka krig? Även på dagisen jag jobbat på är det såhär det ser ut. Man sitter och bygger, gör att sedan leka en kort stund, varefter man sedan skrotar sin skapelse och bygger någonting nytt. Detta har ingenting med kön att göra. Jag tror att de flesta barns byggen slutar i rolllekar, det är det som skiljer barns förhållande till lego från vuxnas. Visst är byggandet det primära men för barn ska rymdskeppen flygas, en familj ska flytta in i husen och bilarna ska tävla. Det ända som skiljer sig åt mellan könen är att det finns betydligt mer lego som attraherar killar. Men där kan man alltid hoppas på en förändring.

    • Johan skriver:

      Undersökningen jag refererar till är en studie som LEGO själva refererar till så snart frågan kommer upp. Och det är inte något nytt då debatten kommer upp bland LEGO-fans lite nu och då. Vem som gjort studien vet jag inte. Men det skulle inte förvåna mig om det är LEGO själva som gjort den. Vet att de gör sådana där studier lite nu och då.

  2. mechamike skriver:

    ”Och självklart säger du som kille att det är fel, men att det beror på att tjejer ”enligt undersökningar” föredrar att leka rollekar istället för att konstruera. Jag som tjej kan säga att det inte alls stämmer, i alla fall inte på de personer jag lekt med lego med. ”Med din logik kontrar jag med:”Självklart säger du som” tjej ”att det är fel” det som killen säjer ;-)Tror nog att även om dina undersökningar i närkretsen pekar i annan riktning så tror jag nog mer på de undersökningar som gjorts som pekar åt andra hållet än de impiriska data som du samlat ihop från din bekankskapskrets. Lego, har varit på ruinens brant och har säkert rannsakat sig för att sälja så mycket som möjligt. Skulle tjejer vilja köpa Lego i samma omfatting som killar hade de givetvis producerats mer set. Byggandet och konstruerandet är inte lika intressant som rollspelandet. Mina döttrar har en MASSA lego, som de förfogar över och ofta är det tejekompisar som är över och det är inte byggandet som är det intressanta även om det förekommer utan när man väl byggt är det rollspelandet som är det roliga.Tror att hur mycket man än försöker göra världen genusneutral och feministjämlikt så kommer tjejer vara tjejer och killar killar och tack o lova är vi alla inste stöpta i samma androgyna form!

  3. Lego skriver:

    Anmärkningsvärt är att lego ju aldrig på riktigt testat att göra ett bygg-centrerat tema primärt riktat till tjejer. En hypotes är en hypotes, en undersökning är en undersökning men man kan aldrig varit säker förrän man har testat. ”Paradisa” fanns det ett tema som hette under slutet av 90-talet, vet ej sjutton hur det gick för det, men det kanske vore dags för Lego att göra ett nytt försök?Men faktum är ju att Lego är medvetna om att de har en stor målgrupp (tjejer som vill bygga) de ej kunnat ”fånga upp”.

    • Johan skriver:

      Ja, Paradisia är väl bland det närmaste ett byggtema för tjejer som LEGO kommit de senaste 20 åren. Och jag får för mig att det är många som skulle välkomna en comeback för Paradisia. Dessutom skulle det inte vara helt fel om City kunde producera mer civila set som t.ex. 7641 City Corner eller 8403 City House. Det finns IOFS Creator-husen men de känns väl inte alltid helt anpassade efter minifigs.

  4. Lego skriver:

    >Dessutom ryktas det bland LEGO-fans om att det kommer att komma ett tema riktat mot tjejer i >minifigskala under det kommande året. Vilket jag, och många med mig, ser fram emot.Detta visste jag inte. Har det kommit ut mycket info om det, bilder?

    • Johan skriver:

      Nepp, inga bilder ännu vad jag vet finns inte ens ett namn på temat. Dock har det snackats om detta tema en del på t.ex. Eurobricks. Dock sägs det att temat bara kommer att släppas i USA och Storbrittanien till att börja med.

  5. Jonas skriver:

    Humbug, säger jag. I min värld har de små gula legofigurerna alltid varit könslösa, likt en nallebjörn eller en ritad streckfigur. Att det skulle vara mer jämställt att producera massor med rosa lego som utspelar sig i köksmiljö ställer jag mig ytterst frågande till. Hur vet ni att stormtrooperna inte är tjejer under masken? Hur vet ni att space police-figurerna är killar och inte tjejer? Är det för att de saknar maskara, kjol och/eller stora bröst? Om ni menar att det är attribut som krävs för att utmärka en kvinna så undrar jag vem det egentligen är som har en skev genusuppfattning. Lika dumt som en svart Lando till Star Wars. Det är ju inte som att ”vita” människor porträtterades verklighetstroget när de var gula som citroner.Det är inte leksakerna det är fel på, det är föräldrar och lärare som sätter flickor att leka med dockor och killar att leka med actionfigurer som skapar en ”naturlig” uppdelning som media sedan kan angripa.

    • Johan skriver:

      Ja, de var tämligen könlösa när deras ansikten var enkla smileys. Men nu för tiden har ju ansikterna fått betydligt mer manliga drag. Inte sällan med skäggstubb eller någon form av mustasch/skägg. Så det har blivit svårare att tolka figurerna som kvinnor

Kommentera

