Lego återupptäcker kvinnokraften

”Lego återupptäcker kvinnokraften” det är rubriken på en DN-artikel som handlar om att LEGO nu arbetar med att försöka locka till sig mer flickor. Som vanligt så dyker samma gamla motivering upp med att flickor är mer intresserade av rollekar än byggande. Man har kommit fram till att det inte bara är att ta något riktat till pojkar och göra dem rosa för attsälja det till flickor. En slutsats som man knappast behöver vara beteendevetare för att komma fram till.

När jag läser artikeln kan jag inte hjälpa att tycka att man gör det alldeles för svårt för sig. Det första man kan göra är att släppa lite mer än bara polisbilar, brandbilar och byggarbetsplatser. Dessutom behöver man göra någonting åt könsfördelningen i setten. Med typ 50 män per kvinna lär man inte locka särskillt många tjejer till Lego.

Vågar nästan sätta en slant på att om Lego släppte ett antal familjehus med man, kvinna och barn till bra priser så kommer flickorna att stå på kö. Och det utan att setten går i chockrosa.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Lego återupptäcker kvinnokraften

  1. Amelie skriver:

    ”Vågar nästan sätta en slant på att om Lego släppte ett antal familjehus med man, kvinna och barn till bra priser så kommer flickorna att stå på kö. Och det utan att setten går i chockrosa.”Ja, precis! Jag skulle köpa dem till mig i alla fall. ;-)Det stör mig något otroligt att det inte finns en enda kvinnlig polis i Legos värld. *suckar djupt* Jag tror inte att pojkarna skulle sluta köpa legosetten om det fanns en enda kvinnlig polis i de stora setten heller… men det tror tydligen Lego.

  2. Amelie skriver:

    Ojoj. Där ser man! Oväntat men bra!När jag var barn såg legogubbarna likadana ut i ansiktet oavsett om de var män eller kvinnor, så då var minst hälften av poliserna kvinnor i min legostad. Vet du som är legokunnig när det ändrades och de nya actionutseendena kom? :)I Danmark är 10% av poliserna kvinnor, det är kanske Legos nya mål?😉

    • Johan skriver:

      Är inte 100% säker men jag har för mig att de första ansikterna med mer detaljer än bara ögon och en leende mun introducerades tillsammans med pirat-temat 1989.Det gamla ansiktet används fortfarande men i ganska liten utsträckning nästan uteslutande i lite mer exklusiva set som 10197 Fire Brigade och 10211 Grand Emporium.

  3. Amelie skriver:

    Tack för infon!🙂

Kommentera

